North and South Photoblog

Österfjärden, Holmsund

Posted in Holmsund, Landscape, Uffe Nordholm, Umeå, Västerbotten by uffenordholm on August 23, 2009
Österfjärden in sunset.

Österfjärden in sunset.

For the first time in many years, I have done something with this picture to present a “reality” that is not quite exactly what was before my camera. And yet, I am not really lying: I mounted the camera on a tripod, and illuminated the foreground with a flashlight while the shutter was open. Is the result any good, or should I have left reality the way is was?

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. ninawester said, on August 25, 2009 at 8:55 pm

    Wow, otroligt snygga landskapsbilder! Gillade verkligen den här – med ljuset o stämningen! Bara njuter!
    Jag har precis börjat fotoblogga o har lagt till dig i min länklista. Om du vill får du gärna länka till mig. Välkommen att kika in!

    http://www.ninawester.se/

    Mvh Nina

    • Persson Fredrik said, on August 26, 2009 at 10:21 am

      Tack för besöket på vår blogg, jag tog mig friheten att lägga in din webadress i din första kommentar och raderade kommentaren som bara innehöll adressen.

      //fredrik

    • uffenordholm said, on August 26, 2009 at 10:00 pm

      Trevligt att du gillar mina landskap. Själv är jag inte övertygad av just den här bilden: jag tror den skulle blivit bättre om förgrunden var i stort sett svart.

  2. ninawester said, on August 26, 2009 at 10:33 pm

    Sv: Kul att du gillade min bild! Fick slå upp ordet triptyker : ) Kul, nu har jag lärt mig ett nytt ord! Tycker det är väldigt kul att jobba med collage!

    • uffenordholm said, on August 26, 2009 at 10:38 pm

      Hihihi… jag gillar ord som man måste slå upp i ordbok. Fast PG Woodehouse “Bertie Wooster”-serie (överklassgrabben som knappt klarar sig utan betjänten) är lite väl innehållsrik på den fronten, åtminstone i original. Men vansinnigt rolig ändå :-)

      Jag börjar fundera på att åstadkomma en triptyk själv, och jag har motivet klart för mig: den björk som förekommer som modell här ett antal gånger. Kanske jag skulle ha kameran på stativ, och ta en bild i timmen i 8-12 timmar, och sätta ihop till en serie. Det tål att tänkas på…

      • Persson Fredrik said, on August 26, 2009 at 11:19 pm

        Kan ju även göra en di-/trip-tyk med helhet/detaljer på björken… Och visst behöver vi något nytt på Björken.

        //Fredrik

  3. kcalorin said, on October 4, 2009 at 9:57 pm

    Måste ha känts mäktigt på nåt sätt att ha stått där… det känns så bara genom att se på bilden iaf!!

    /Caroline

    PS/ Tack för all er hjälp med förklaringar o dyl. Det uppskattas verkligen!! /DS

    • uffenordholm said, on October 4, 2009 at 10:02 pm

      Mäktigt och mäktigt… Det är lätt att bli hemmablind: jag har det här landskapet några minuters promenadavstånd bort.

  4. kcalorin said, on October 4, 2009 at 10:39 pm

    Likadat för mig. Har havet och småbåtshamn osv inom 5 minuters avstånd och Bo01 inom 10 min men är man där nere så ofta som man vill? Njae det kan jag inte säga! Precis som du säger… man blir lätt hemmablind.

    • Persson Fredrik said, on October 5, 2009 at 12:32 am

      Det roliga är att 90% av bilderna i denna bloggen är tagna i gång/cyckel avstånd från våra hem. Det gäller bara att hitta ett område att utforska med kameran, det är ingen slump att vi (jag, dvs fredrik) har tagat 54 bilder med “Alnarp”…. Och jag är inte färdig än :)

      //Fredrik


Leave a Reply

